Selecteer een pagina

We hebben dit keer weer zoveel mooie, nieuwe plekken ontdekt. Dat moet ik gewoon wel eventjes met jullie delen, toch?

We kwamen s’avonds aan op het vliegveld van marrakech en wat wel even goed is om rekening mee te houden: de douane controle duurt echt ongelooflijk lang. Lange rijen. Dus daar hebben we 1,5 uur over gedaan….Toen moesten we nog de auto ophalen (die er gehuurd hadden) en toen konden we op weg naar de eerste accommodatie waar we zouden verblijven twee nachtjes.

Tifawine is een heerlijke plek op een half uur rijden van marrakech.

Het is hier zo heerlijk rustig en ik kreeg meteen een gevoel van thuis. Hier had ik de suite geboekt. Een privé plek met privé zwembad ook (wel koud, maar heerlijk). Echt de beste accommodatie van de vakantie.

Hier zijn we dus heel fijn twee nachtjes geweest. En ik heb dan ook twee keer in dit bad gelegen….

Daarna reden we met onze huurauto naar de kust. Taghazout stond op de planning. Een oud surfersdorpje dichtbij Agadir. In het dorp en daaromheen heerst een soort 70’s vibe, die heel goed beviel. Ik vond het hier echt leuk.

Het schijnt wel dat je je mond moet dicht houden tijdens het surfen in zee, anders kan je zieker dan ziek worden…. Maar als je toch niet surft, zoals wij dus, heb je daar vanzelfsprekend ook helemaal geen last van.

We sliepen hier in het Paradis Plage and Surf hotel. Een groot complex wel, maar weel een goeie sfeer. De kamers vond ik niet instagram waardig, maar vooral de Beachclub waar je lekker kan eten is de moeite waard.

De kids vonden het hier heel erg fijn, omdat het zwembad dit keer verwarmd was. Er waren puppy’s op het strand en bij de strandtent die bij het hotel hoort waren zelfs kittens. Je snapt het: we wilden er bijna eentje mee terug naar huis nemen en hadden die al Choufchouf genoemd. Nog steeds denk ik dat hij prima mee had gekund met ons. Maar in Marokko zie je zoveel katjes. Je kan (blijkbaar….) niet aan de gang blijven….

Als je in Taghazout bent, kan je zeker even wat eten bij Manga’s Guesthouse: leuke plek. Maar ik vond het vooral ook erg fijn om een beetje daar rond te wandelen in het dorp en de sfeer te proeven.

Na ook hier twee nachtjes gelogeerd te hebben, reden we weer terug (weer 3,5 uur) naar de omgeving van Marrakech. Daar sliepen we 1 nachtje in een all inclusive hotel…. Dat was een aparte ervaring. Niet geweldig, maar natuurlijk wel erg luxe. En weer: de kids hadden het geweldig met een zwembad en dan dus gewoon zwemmen in de volle zon in februari…. Echt wel heel fijn.

Een kort flits bezoekje aan de Berber Lodge mocht niet ontbreken deze vakantie. Dus daar zijn we ook nog even langs gereden. Vooral ook om een exemplaar van mijn magazine daar te overhandigen. Erg leuk! En altijd weer even prachtig daar….

Na 1 nachtje in de luxe van het all inclusive hotel (het was het Sol Oasis Marrakech trouwens) te hebben ondergedompeld gingen we de volgende dag weer op reis. En wat een route zeg…. Echt 1 van de mooiste stukken die ik ooit gereden heb. Prachtig: de weg van marrakech naar Ouarzazate. Een route door de bergen (pas op voor ploppende oren) en slingerweggetjes al om. Op een gegeven moment staat er in elke bocht wel een verkoper van de mooiste kristallen en we kwamen ook hier weer jonge puppy’s langs de weg tegen. Ook deze had al een naam gekregen en hadden we bijna mee naar huis genomen. Maar hee: weer onszelf streng tegen gesproken……

Ik had echt vaker langs de weg moeten stoppen voor foto’s. Maar deze herinnering, aan deze route, zal in mijn hoofd in ieder geval blijven staan! Ik reed zelf bijna de hele tijd, dus daar heb ik gewoon helaas niet zo veel foto’s van.

In Ouarzazate zijn veel Hollywood films opgenomen. Gladiator, stukjes uit Aladdin (de echte film), Ben Hur, Spy Game (film met Brad Pitt). Dus het is een toeristische plek. Maar echt druk was het niet gelukkig,

Aangekomen in Ouarzazate sliepen we 1 nachtje in Riad Chay. Een simpel hostel/auberge hotel waar we een gezellige kamer hadden, heerlijke tajine gegeten hebben s’avonds en het ontbijt lekker was.

De volgende ochtend zijn we naar Ait Ben Haddou gereden. De reden van onze trip naar dit stuk van Marokko. Dit is een half uur rijden van Ouarzazate, dus goed te doen.

Deze oude kasbah stad uit het jaar 757 heeft veel moois te bieden en staat op de wereld erfgoed lijst. De aardbeving van een paar maanden terug heeft wel wat schade aangebracht, maar gelukkig is alles zo goed mogelijk bewaard gebleven. Er was op dat moment een opname bezig voor een Netflix serie, dus het figureert nog steeds top als locatie.

Echt mooi om dit een keer te hebben gezien! En zeker de mooie road trip waard!

Die nacht sliepen we 1 nachtje in het Oscar Atlas studios hotel. Een hotel waar dus ook Brad pitt geslapen heeft ooit. Nou, daar wil je dus slapen…. We hadden een fijne suite en hebben ook hier weer gezwommen. Ook al was het niet verwarmd. Super koud, maar als een ijsbad hebben Jip en ik het aangedurfd.

Daarnaast zijn de Atlas studio’s. Echt best wel grappig om de sets te bezoeken met een gids die uitlegde welke films daar opgenomen waren.

Na een nacht redelijk te hebben geslapen (niet top….) gingen we de volgende ochtend weer op pad. 3,5 uur terug weer naar de omgeving van Marrakech. Weer die mooie route gereden en weer kwamen we de puppy’s langs de weg tegen. Extra moeilijk….

We sliepen een nachtje in riad Jnane Leila. Echt wel heel leuk, beetje een gekke locatie. Maar we hadden een eigen huisje. We zouden hier twee nachten slapen en laten we zeggen: dat wilden we niet meer…. Want er was iets met midden in de nacht verkassen naar een andere kamer omdat er bepaalde dieren….. over het plafond liepen. Niet fijn……… De riad was wel echt fijn. Dat was alleen niet zo fijn. Dus na 1 nacht hebben we last minute een nachtje ergens anders geboekt.

We hadden een daypass voor Agafay Luxury Camp. Een kamp in de woestijn, waar je kan slapen, eten en drinken en zwemmen (en nog zo wat andere activiteiten). Hier hebben we heerlijk geluncht, de kids konden hier zwemmen en de sfeer was heel tof zo in de woestijn. De weg erheen is nogal hobbelig……… En duurt daardoor wat lang, maar hee: als je er eenmaal bent is het het wel waard. Slapen in zo’n tent lijkt me ook vet cool (al kan het in de nacht in de woestijn echt nog wel koud zijn….), maar een day pass kopen kan dus ook.

We slapen dus 1 nachtje onverwachts bij Oasis Lodges geboekt. daar waren we al een keer eerder geweest en we wisten dat het hier in ieder geval fijn was.

Na een nachtje daar geweest te zijn gingen we terug naar het vliegveld om onze huurauto daar weer in te leveren. En daar werden we opgepikt voor ons verblijf in Le Petit Kenzara. Dit is het kleine zusje van Kenzara La Famille. Een prachtige privé riad met twee mooie slaapkamers, een keuken, een heerlijke woonkamer een een dakterras met een bronzen bad….! Hallo, wat wil je nog meer? Een gouden bad ook graag. Ok, dat kan. Want in 1 van de badkamers staat dus een gouden bad. Ligt toch een beetje extra lekker kan ik je vertellen hoor, na een lange dag door de medina wandelen.

Echt een onwijze aanrader deze riad. Daar komen we zeker nog een keertje terug! Volg ze vooral ook op instagram, zou ik zeggen….

Zoals deze tas (van Ourika the label) al zegt: choukran.

Bo vond de medina erg overweldigend en heftig. Dus de tweede dag zijn we er een beetje omheen gelopen. Wel hebben we nog even een drankje gedronken bij: Shtatto. Altijd een favoriet.

Ook hebben we gekeken bij Otto Marrakech. Het interieur is tof, vond alleen het wel erg prijzig. Er stonden ook niet echt dingen op de kaart voor de kids, dus na een non-alcoholische cocktail (….) gingen we weer verder.

Ook Kabana Marrakech hebben we even bezocht en daar hebben we wat sushi gegeten op het dakterras: lekker! Met een cokckatil mét alcohol, wat je dus zeker niet overal in Marrakech kan krijgen. Even een tipje tussendoor: vraag van tevoren aan de riad waar je slaapt of ze wat flessen Marokkaanse gris wijn (nog lichter dan rosé) kunnen inslaan voor je in de koelkast.

Ook dronken we een drankje bij KozyBar (dat is echt een leuk pleintje en daar hebben we de vorige Marokko trip heel vaak de zonsondergang gekeken) en gingen we ook, zoals altijd, even langs Le Jardin. Daar was het echt veeeel drukker dan ooit en sowieso viel het op dat er echt extra veel toeristen waren dat weekend in Marrakech.

pictures: @enstijl

Dit keer zijn we ook even wezen lunchen bij Le Kilim (zelfde eigenaren als all time favorieten Le Jardin en cafe des epices), gelegen in de wijk Gueliz (nieuwe stuk van de stad), maar daar vond ik de ambiance echt wel een stukje minder.

Na wat gedoe met de tickets (…..) vlogen we terug naar Nederland boordevol inspiratie. Dit land blijft me verwarmen, verbazen en geeft me zoveel energie. Dat komt door het lekkere weer, maar ook door het ultieme gevoel van vrijheid als je daar rondrijdt, met de zon op je gezicht, wind in je haren (raampje open) en met al die mooie uitzichten. Ik ben weer even opgeladen.

Liefs, Sanne

Voor nog meer tips en mooie plaatjes van dit waanzinnige land, kan je deze blogposts ook nog even bekijken: